מה זה חווית משתמש UX?
תמונת פרופיל של טל סויקיס - מומחה אנליטיקס, קידום אתרים וחווית משתמש
טל סויקיס
התשוקה שלי זה לעזור לאנשים לפתור בעיות, בעיקר בעיות עסקיות. תחומי המומחיות שלי הם אנליטיקס, SEO וחווית משתמש.

מה זה UX? חווית משתמש – הסוד לאחוזי המרה גבוהים

איך חברות כמו פרארי ואפל יצרו את המותג שלהן? למה אין אדם בעולם שלא מכיר את השמות האלו? התשובה לזה היא שתי מילים: חווית משתמש.
היום, יש מאות אתרים שנותנים בדיוק את אותו השירות, ומצפים למכור יותר מהמתחרים. אבל זה לא עובד ככה, נכון? לכאן נכנס הקטע של אפיון חווית משתמש ומיתוג; וזה בדיוק מה שנעבור עליו בפוסט הזה.
תוכן עניינים

מה זה UX?

אם אי פעם שמעתם את המושג UX או User Experience, ולא הבנתם מה זה, אתם לא לבד. עד לפני 3 שנים גם אני לא ידעתי מה זה כל הסיפור הזה, ואז נפל לי האסימון.

המושג, די באופן מילולי מדבר על מה החוויה של משתמש מסוים במוצר מסוים. לדוגמה, עם איזו תחושה אתם מוצאים את עצמכם כשאתם גולשים באתר איטי? אתם מאוכזבים, עצבניים ורק רוצים להפסיק להשתמש בו.

עדיין לא מספיק? הנה הגדרה יבשה: עיצוב חווית משתמש הוא תהליך שמומחי עיצוב מבצעים על מנת לייצר חוויה רלוונטית ומשמעותית למשתמשים במוצר כלשהו. התהליך מדבר על עיצוב כל השלבים, מרכישת המוצר ועד השימוש בו, וכולל בתוכו מיתוג, עיצוב ממשק, שימושיות ופונקציונאליות.

ועכשיו לדוגמה: אפל היא החברה בעלת הערך הכי גבוהה בעולם, והסיבה לזה היא שהיא דוחפת תהליך עיצוב UX לכל אחד מהמוצרים שלה.
בחלון הנעילה של מכשירי החברה, כאשר מכניסים סיסמה שגויה, לא מקבלים על כך התראה בטקסט. אז איך יודעים שהכנסנו סיסמה לא נכונה? המכשיר רוטט, ומופעלת אנימצית רעידה על האייקונים שמייצגים את הקוד. עצם זה שאין טקסט שמשנה את המסך כמו במכשירים אחרים, גורם לחוויה להרגיש יותר נקיה ומהירה ובכך משפר את החוויה שלנו כמשתמשים.

לא רק היופי

הרבה פעמים אנשים מחברים את תחום הממשק משתמש לחווית המשתמש (UX/UI), אבל חשוב להגיד שיש הבדל בין שני הדברים. למעשה, UX מכיל בתוכו את הUI.

אז מה זה User Interface ?UI ובעברית "ממשק משתמש" מדבר אך ורק על הדרך בה המשתמש מבצע אינטראקציות עם המוצר – מתממשק איתו. לרוב אנשים חושבים שמדובר רק בגרפיקה, כמו לדוגמה כפתור היצירת קשר באתר, אבל זה לא המצב. לדוגמה כאשר אנחנו עושים חיפוש עם קול של מקום בוויז, אנחנו מתממשקים עם האפליקציה. כלומר, הצורה שבה אנו מתממשקים עם מוצר מסוים משפיעה על חווית המשתמש שלנו בו.

אז מה שאנחנו מבינים מכאן הוא שUX מדבר על החוויה הכוללת שאנחנו מקבלים ממוצר מסוים. באתרים מדובר לא רק בצבעים, פונטים, עיצוב ותמונות יפות. אלא גם במהירות הטעינה של האתר, זמן התגובה לאחר לחיצה על כפתור, האם קל למצוא את מה שצריך ועוד עשרות פרמטרים שונים.

דיאגרמה שמראה מה זה UX
חווית משתמש היא מקבץ של תחומים נוספים.

למה שאנשים ישתמשו במוצר שלך?

האם אי פעם יצא לך להיכנס לאתר, ולא להבין למה גוגל הראה לך אותו? או מה אפשר בכלל לעשות באתר? לא להבין איך בכלל משתמשים באתר כדי לבצע את הפעולה שריצת?

מוצר טוב ומוכר זה מוצר שאף אחת מהשאלות האלו לא נשאלות עליו. וזו העבודה של המעצב UX, לענות שלוש שאלות על המוצר:

  1. למה: מה המוטיבציות והרצונות שגורמות ללקוח להשמתמש במוצר? האם זה יעזור לו במשימה כלשהי, או שזה משקף השקפת עולם או ערכים שקשורים לבעלות המוצר?
  2. מה: אילו פעולות לקוחות יכולים לעשות עם המוצר?
  3. איך: האם המוצר קל, אסתטי וכיף לביצוע אותן הפעולות?

 

מומחה מוצלח, קודם יגדיר את הלמה, לאחר מכן את המה ורק אז את האיך על מנת ליצור חווית משתמשים שאי אפשר לשכוח.

מיתוג

סיימון סינק, מומחה למנהיגות וסופר עם מספר רבי מכר לוקח את השאלות ששאלנו עכשיו על מוצר, ומשליח אותם על עסקים ומותגים.
הוא מסביר שכל חברה, על מנת להפוך למותג חייבת להתחיל בלמה: למה היא קיימת? מה המטרה שלה? מה האידיאולוגיות? לאחר מכן, הוא אומר שצריך להסביר מה החברה עושה – איך היא פותרת את הלמה: מוצרים יפים, נוחים לשימוש וחדשניים או חיבור תרבויות שונות מכל העולם.
ורק בסוף, אתה יכול לענות על מה המוצר הספציפי שלך, האיך: הפלאפונים שלנו מצוינים. התפריט המערבי שלנו זוכה בפרסים.

אני אתן דוגמה עליי: אני מאמין שאין דרך אחת ליצירת עסק מוצלח, ושכל עסק הגיוני יכול להצליח אם חושבים מחוץ לקופסא. על ידי הפעלת חשיבה אסטרטגית, שיטה מונחית מידע והצעת פתרונות במקום הצפת בעיות אפשר להגיע למקום הראשון. אני מציע שירותי יעוץ, עיצוב חווית משתמש וקידום אתרים, רוצים לשכור אותי?

הצלחת למצוא את הלמה, איך והמה שלי?

מאיפה להתחיל?

עשה זאת בעצמך

אז עיצוב חווית משתמש הוא תחום קצת יותר מסובך ללמידה באינטרנט מאחר וצריך להתנסות בו על פרוייקטים. אפשר לנסות לעצב חווית משתמש טובה בעצמכם, אבל יש המון משתנים ושיטות שמפתחים עם השנים, והמון ידע לצבור (ברמת המאות שעות למידה בשביל ידע בסיסי).

הביאו מומחה

כמו תמיד, ובעיקר כאן; לדעתי עדיף להביא מומחה שינהל את הפרויקט. המומחה מביא את כל הידע הנדרש לשיפור UX משמעותי ויעיל ללא בזבוז זמן והוצאות מיותרות. בנוסף, יש למומחה נסיון עם פרויקטים נוספים שהוא למד מהם ויכול להפעיל חלק מהניסיון של הטעויות שלו בהם, על העסק שלכם ובכך לא לבצע טעויות סתמיות. בנוסף לידע שצריך על מנת לבצע אפיון חווית משתמש, צריך גם לדעת לבדוק איפה יש בעיות של חווית משתמש, ובשביל זה צריך מומחה גוגל אנליטיקס.

שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
Facebook
קרא עוד

שיחת יעוץ עם מומחה בחינם