מה זה גוגל אנליטיקס ולמה כל עסק אינטרנטי צריך את זה? הסבר עם גרפים ואסטרטגיה.
תמונת פרופיל של טל סויקיס - מומחה אנליטיקס, קידום אתרים וחווית משתמש
טל סויקיס
מומחה לאנליטיקס, UX וSEO. אני אוהב לעזור לבעלי אתרים לעקוף את המתחרים ולהגיע לפסגה.

מה זה גוגל אנליטיקס ולמה עסקים מצליחים צריכים את זה?

כיום, כל אחד יכול להקים עסק אינטרנטי בקלות. השאלה היא איך לגרום לעסק להצליח? בדיוק בשביל לענות על השאלה הזו צריך את גוגל אנליטיקס.
יש לך אתר מצוין, ויש ממנו הרבה לידים כי הצלחת להגיע לכל הלקוחות שלך עם קמפיין SEO מוצלח. או שאולי לא? אין לך מושג? אל דאגה! כמומחה ניתוח עסקים אינטרנטיים, אני מכיר כלי מקצועי שיכול לעזור לך לקחת את העסק לשלב הבא. אז עכשיו אני אסביר בדיוק מה זה גוגל אנליטיקס!
תוכן עניינים

מה זה גוגל אנליטיקס

גוגל אנליטיקס הוא כלי חינמי מבית גוגל לאיסוף וניתוח נתוני גלישה באתרי אינטרנט ואפליקציות. חשוב להדגיש שבכתבה זו אנחנו מדברים על הגרסה היציבה והמשומשת ביותר של אנליטיקס – Universal Analytics (עוד על הגרסאות בהמשך).
הכלי מאפשר לנו כמנהלי אתרים או מנתחי נתונים לקבל אינספור תובנות על העסק. החל מהאם מאמצי הפרסום שלנו משתלמים ועד להאם יש בעיה כלשהי בשרת האחסון שחוסמת ללקוחות שלנו גישה לחלק חשוב באתר.

צפיה בנתונים באנליטיקס

מה זה אומר לקבל נתונים באנליטיקס?
הכלי מנגיש אלינו את המידע בצורה של דוח אינטראקטיבי. דוח הינו דף באנליטיקס שמכיל מידע על תחום מסויים לפי מה שאנו רוצים להסתכל עליו באותו רגע. יש מספר קטגוריות עיקריות – זמן אמת, קהל, רכישת לקוחות, התנהגות גולשים, המרות ודוחות מותאמים אישית.

צילום מסך של אנליטיקס שמדגים מה זה הדשבורד באנליטיקס
צילום מסך הדוח הראשי באנליטיקס (מהמשתמש דמו של גוגל)

למה צריך גוגל אנליטיקס באתר?

אז אחרי שהבנו מה זה גוגל אנליטיקיס, אנחנו יכולים להבין למה אנחנו צריכים אותו.
אתר אינטרנט הוא עסק לכל דבר – לקוחות משלמים עבור שירותים ובעל האתר עובד עליו באופן קבוע. לכן, צריך למדוד את מידת ההצלחה של האתר ולהבין האם הוא משתלם. שם נוסף לבדיקה זו הוא Return On Investment – ROI שמתאר מה ההחזר שאנחנו מקבלים על השקעה. למעשה, במקרים לא מעטים, מאמצי פרסום מפסידים לא מעט כסף.

דוגמה לשימוש פשוט באנליטיקס

יש לי לקוח שהטמיע אנליטיקס באתר בעצמו, ואסף נתונים במשך שלוש שנים. כאשר הוא פנה אליי, הסתכלתי על הדוחות באנליטיקס ושמתי לב שמשהו לא בסדר. אחד מהדוחות מאפשר לנו לראות כמה ומתי גולשים נכנסים לאתר במהלך ימות השבוע. עוד לפני שהתחלתי לנתח אותו, שמתי לב שבימי שני, שעות העומס באתר הן בעיקר בשעה 12 בלילה. מאחר וזה השפיע על שאר הדוח, החלטתי להבין מה קורה פה לפני שאני ממשיך בעבודה.
נכנסתי לדוח נוסף שמראה מאיפה בעולם גולשים מגיעים – ישר הבנתי מה הבעיה. בערך 10% מגולשי האתר מגיעים מארה"ב. נתון מאוד מוזר, מאחר והאתר בעברית בלבד. אבל העובדה הכי חשובה היא שבמהלך שלושת השנים האחרונות, הלקוח שלי קיבל מידע שגוי לגבי כמות הגולשים, שעות הפעילות, השתלמות מאמצי פרסום ואילו דפים הכי מוצלחים באתר – למעשה, כל הדוחות שלו היו עם מידע שגוי! למזלנו, הפתרון היה פשוט. שינוי הגדרות האנליטיקס כך שנראה רק מידע מישראל (ולהבין מי אלו הגולשים שלא אמורים להגיע אלינו).

בדיוק בגלל דברים כאלו קטנים אבל חשובים, חשוב לנו להשתמש באנליטיקס בצורה נכונה בכל אתר שיש לנו.

גרפים עם מידע שגוי מאנליטיקס.
שני הגרפים שהשתמשתי בהם כדי להבין את הבעיה.

מסקנת סיפור הלקוח

באופן כללי, הדרך למדוד הצלחה של עסק היא בעזרת הגדרת מדדי ביצועים או Key Performance Indicators (KPIs). למשל, ניקח מסעדה כעסק שאנחנו רוצים למדוד את הצלחתו.
מדדים אפשריים שנרצה למדוד יהיו כמה מנות נקנו, כמה משלוחים, ערך האוכל שנזרק היום ועוד מדדים שנרצה לנתח ולפעול לפיהם. אז למה צריך אנליטיקס באתר, למרות שעסקים פיזיים מצליחים למדוד את העסקים בלעדיו? בעסק אינטרנטי, בניגוד לעסק פיזי, יש לנו תחום חדש לגמרי של ביצועים שצריך ללמוד – התנהגות משתמשים באתר.

רוצה להתיעץ עם מומחה?

מה זה התנהגות משתמשים?

בעסק פיזי, כמו מסעדה, אנחנו מודדים את השורה התחתונה – מה בתאכלס קרה. לעומת זאת, באתר אינטרנט יכולות להיות מספר דרכים שלאחר זמן, מובילות גולש להפוך ללקוח משלם. הכוונה בכך היא שבמסעדה, קשה לנו לדעת מה גרם ללקוח להיכנס ולאכול אצלנו. למרות שאנחנו יכולים לשאול את הלקוחות שלנו מה הביא אותם אלינו, לא כולם יענו לנו. לעומת זאת, בעסק אינטרנטי, אנחנו יכולים לדעת בדיוק מאיזה אתר, דף ואפילו חלק בדף גולש מסוים הגיע אלינו. עם מידע כזה, אנחנו יכולים לייעל את העסק שלנו בצורה מדויקת ולהחליט איפה להשקיע משאבים לשיפורו.

התנהגות משתמש לא מפסיקה באיך גולש מגיע לאתר שלנו, אלא גם מה הוא עושה בו.
למשל, כמה זמן הוא בילה באתר שלנו? האם הוא קרא את כל הכתבה שנכנס אליה? האם הוא התחיל תהליך הרשמה לאתר, אבל הפסיק? הנקודה האחרונה לדוגמה, עלולה להצביע על בעיה בחוויית המשתמש שגורמת לנו לאבד לקוחות פוטנציאלים. מעבר למדדים שהעליתי, יש עוד עשרות אם לא מאות מדדים שמייחדים עסקים אינטרנטיים.

אז איך מתחילים?

אוקיי, אז הגעתם עד כאן, הבנתם מה זה גוגל אנליטיקס ולמה צריך את זה. עכשיו השאלה הגדולה היא, איך מתחילים?

הגרסאות השונות של גוגל אנליטיקס

השלב הראשון הוא להחליט איזו גרסה של אנליטיקס אנחנו רוצים.

השוואת הגרסאות של אנליטיקס

Universal Analytics Analytics 4
שנת יציאה אוקטובר 2012 אוקטובר 2020
שיטת איסוף מידע סוגי פגיעות לגלישה (Hit Types) אירועים (Events)
קיבוץ נתונים לגלישה לפי כמות זמן ללא פעולות (30 דקות) לפי הפרש הזמנים מהאירוע הראשון לאירוע האחרון
קיבוץ פעולות למשתמשים

בנוסף לשתי הגרסאות האלו, יש את האנליטיקס הרגיל – החינמי, ואנליטיקס 360 שיכול לעלות מעל 150,000$ בשנה! אבל אל דאגה, אנליטיקס הרגיל הוא מעל ומעבר לרוב מוחלט מהאתרים מהאתרים (כולל אתרים עם מאות אלפי כניסות בחודש שיצא לי לעבוד איתם).

ההמלצה שלי היא להשתמש בUniversal Analytics מאחר והוא הרבה יותר ותיק ויציב, ונכון לזמן הכתיבה של כתבה זו, יותר פשוט לשימוש ויותר הסברים ומדריכים באינטרנט.

דרכי הטמעת אנליטיקס באתר

בחזרה לשאלה – אז יש שתי גישות להתחלת העבודה באנליטיקס.

הראשונה, לעשות זאת בעצמך. זה אומר שעליך ללמוד איך ניתן לחבר את אתרך לכלי האנליטיקס בפלטפורמת האתרים שלך. החיסרון בגישה זו הוא שעליך ללמוד את תהליך החיבור (למרות שעם המדריך שלי זה די פשוט), אבל במידה וכן תהיה תקלה או בעיה כלשהי, לא יהיה איש מקצוע מנוסה שיכול לעזור לך. בנוסף, מומלץ להשתמש בגוגל תג מנג'ר, על מנת לאפשר התחברות קלה לכלים נוספים כמו: Google Ads, Hotjar, Google Optimize ועוד עשרות אפשרויות נוספות. הבעיה היא שההתחברות עם תג מנג'ר קצת יותר מורכבת ודורשת ידע והבנה בכלי.

הגישה השנייה, היא בעזרת איש מקצוע. בדרך זו, כל מה שעליך לעשות היא להגיד מה אתרך, על איזו פלטפורמה הוא מפותח, ובום – יש לכם אנליטיקס באתר (בעדיפות עם תג מנג'ר). בנוסף, עם איש מקצוע אפשר להתייעץ לגבי אילו מדדי ביצועים כדאי למדוד על מנת לשפר את העסק, ובחינם! (לפחות איתי זה בחינם). היתרון הבולט ביותר הוא שעל כל בעיה או שאלה, יש לך למי לפנות ומי שמכיר את העבודה עם מידע על מנת להוציא ממנו את המיטב. בנוסף, מומחה יכול גם להציע שירותי קידום אורגני.

מן הסתם, אני ממליץ על להיעזר באיש מקצוע להטמעת אנליטיקס באתר מאותה סיבה שאני ממליץ לא לבנות לעצמכם את הניאגרה בבית. אבל, בניגוד לניאגרה, זה ממש אפשרי והגיוני להטמיע את אנליטיקס באתר לבד לגמרי.

LinkedIn
Facebook
קרא עוד

שיחת יעוץ עם מומחה בחינם